Header Photo

Govert de Roos - Autobiografie

Govert de Roos (Amsterdam, 1953) ontwikkelt al op zeer jeugdige leeftijd zijn passie voor fotografie. Het begint met zijn liefde voor popmuziek en de uitdaging om tijdens liveconcerten vooraan met de echte fotografen mee te schieten. Zo af en toe levert dat een scherp beeld op. Thuis geniet hij van het toveren in de donkere kamer.

Op vijftienjarige leeftijd weet hij met een vervalst pasje door te dringen tot de hairpeace-bedpeace actie van John Lennon en Yoko Ono. Dat wordt opgemerkt door de beroepsfotografen die zijn lef bewonderen. Zo ontmoet hij in 1969 Nico van der Stam, portretfotograaf, die Govert in dienst neemt en hem met name het ambacht fotografie eigen maakt.

Als assistent-fotograaf krijgt Govert de gelegenheid zelfstandig sessies te organiseren met befaamde Nederlanders, nationale en internationale popgroepen. Het eerste half jaar haalt hij al twee covers...

In 1972 stapt hij over naar Claude Vanheye, popfotograaf, die nog dichter bij de actuele muziekwereld staat. Govert is een bewonderaar van zijn werk en krijgt nu de kans om zich te ontplooien in wat hijzelf met fotografie wil. Onder Claudes leiding verschijnt er veel werk van Goverts hand in de muziektijdschriften. Inmiddels historische beelden.

Na drie jaar wordt het tijd om zich als zelfstandig fotograaf te vestigen.

In juli 1975 start Govert, onder eigen naam, een bescheiden studio in een sfeervolle garage midden in Amsterdam. Hij blijft daar 30 jaar!

In 1982 namen Paul Huf en Govert de Roos een uniek initiatief. Verbolgen over de afwezigheid van de Nederlandse fotografie in de verschillende musea, begonnen zij met het samenstellen van een fotocollectie die zij met vooruitziende blik Dutch Photography noemden. Na 10 jaar vasthoudendheid en overtuiging beleefde in 1991 de collectie haar premiere in de Nieuwe Kerk te Amsterdam, onder de titel Het Beslissende Moment. De collectie bestaat uit 164 fotos van 164 fotografen.

Hij werkt voor talloze bladen. Daarnaast wordt hij veel gevraagd voor platen/cd-hoezen, waarin hij zijn creativiteit goed kwijt kan.Hij ontwikkelt zijn vermogen mensen te portretteren en verstaat de kunst ieders mooiste kant te belichten. Altijd anders maar toch herkenbaar als een de Roos.  Met een schepje er bovenop heet dat glamour.

Zo wordt zijn naam onlosmakelijk gekoppeld aan de entertainment.

Toch is de glitter en glamour die hen omringt niet waar hij op uit is. Met zijn foto’s wil Govert de Roos juist de mythe doorbreken: Een fraaie buitenkant staat altijd in het teken van de persoon, die zich daardoor sterker voelt en zich eerder zal inzetten.

Momenteel is hij actief binnen de wereld van muziek, theater en film.

Inmiddels gaat ook zijn vrije werk een grotere rol spelen en exposeert hij van tijd tot tijd. Hij geniet van de vrijheid  zijn eigen ideeën en ervaring te bundelen in die ene gepassioneerde blik.

Trots op:

1979 - Prijs Rundy Magazine Duitsland: beste hoes Lucifers Friend 1978

1980 - 1e Prijs Muziek Expres: beste hoes Nederland Kayak

1982 - 1e Prijs  Zilveren camera Theater en Kunst : portret Kitty Courbois

1988 - Genomineerd met vier foto’s Diamond Award Festival

1989 - Overzichtstentoonstelling Naarden Fotofestival

1995 - Eerste Playmate voor Russische Playboy-editie

1998 - Beste radio-affiche buitenland  American Broadcasting Society

2005 - Beste natuurfoto 2004 : koe

2005 - Expositie Schreeuwen Naarden Fotofestival

2006 - Expositie Schreeuwen als décor tijdens thema-avond BANG in Stadsschouwburg Amsterdam

2007 - Toekenning LOF Prijs (Lucas-Ooms Fonds) voor grote betekenis voor de nederlandse tijdschriftenbranche

2009 - Winnaar Grote Paul 2009

2009 - Expostie Schreeuwen in de Verkade Theaterfabriek te Den Bosch

2009 - Overzichtstentoonstelling ter gelegenheid van 40-jarig jubileum in het American Hotel te Amsterdam.

2009 - Opening Govert de Roos Suite in het American Hotel te Amsterdam.

2009 - Verkoop paneel van 12 fotos Debbie Harry aan Pinewood Studios in Engeland

2010 - Prix Petit - beste reportage/interview Esta Magazine